Logo

نفشه راه توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی

نفشه راه توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه بناب:

مقدمه

با عنایت به سند چشم انداز 1404 که ایران را کشوری توسعه یافته با جایگاه نخست علم و فناوری در سطح منطقه و دارای تعاملات سازنده و موثر در روابط بین الملل در نظر گرفته و همچنین در راستای دیپلماسی علم و فناوری، نظام آموزش عالی کشور در حال مهیا کردن زیر ساخت لازم برای بین المللی نمودن دانشگاه هاست تا بتوانند با دانشگاه های جهان رقابت کنند. اساساً بین المللی شدن دانشگاه ها پیامدهای مثبت فراوانی همچون گسترش مهارتهای ارتباطی بین فرهنگی، انتقال تکنولوژی، افزایش زمینه های مطالعاتی، فراهم شدن فرصت لازم برای جذب اساتید و دانشجویان خارجی، تقویت تحقیقات و تولیدات علمی، بهره وری اقتصادی و منافع مالی را در پی دارد.
با نظر به این ملاحظات دانشگاه بناب در نظر دارد با ترسیم نقشه راه توسعه همکاری های بین المللی شرح وظایف و فعالیت هریک از معاونت ها و مدیریت ها را تدوین و اجرا نموده تا جایگاه این دانشگاه به لحاظ شاخص های علمی-بین المللی ارتقا پیدا کند.
 

اهداف توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه:

اهداف راهبردی جهت‌گیری توسعۀ همکاری‌های علمی بین‌المللی مندرج در سند راهبردی دانشگاه بناب عبارتند از :

  1. افزایش پذیرش دانشجویان خارجی به ویژه از کشورهای همسایه ( غیر بورسیه)
  2.  افزایش نسبت تعداد مقالات مشترک اعضای هیأت علمی دانشگاه با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های خارجی به تعداد اعضای هیأت علمی
  3.  افزایش تعداد دوره‌های آموزشی مشترک برگزار شده با دانشگاهها و مراکز تخصصی‌ خارجی
  4.  افزایش تفاهم نامه های عملیاتی شدۀ همکاری با دانشگاه­ها و مراکز معتبر علمی خارجی
  5.  حضور پررنگ دانشگاه در اتحادیه­‌ها و سازمان های علمی،‌ تخصصی منطقه­ای و بین‌المللی

 شناسه های بین المللی دانشگاه­ها (تعیین شده ازسوی وزارت علوم،تحقیقات وفناوری)

·        تعداد دانشجویان خارجی

·        تعداد استادان خارجی

·        تعداد پروژه­های مشترک با محققان دانشگاه­ها و مراکز تحقیقاتی خارج از کشور

·        تعداد مقالات مشترک با محققان خارجی

·        همکاری آموزشی با ایرانیان مقیم خارج از کشور

·        تعداد پروژه ها با ایرانیان خارج از کشور

·        تعداد فرصت های مطالعاتی خارج از کشور

·        میزان ارائه فرصت های مطالعاتی (Post-Doc)  به اعضای هیات علمی و فارغ التحصیلان دیگر کشورها

·        نشریه های دارای نمایۀ استنادی بین­‌المللی

·        برگزاری دوره های مشترک با دانشگاه­های معتبر دنیا

·        کسب جوایز بین‌المللی خارج از کشور

·        وجود سامانۀ فعال به یک زبان بین­‌المللی

·        تفاهم نامه­‌هایی که بیش از 25 درصد بندهای آن (حتی یک مورد) اجرایی شده باشد.

·        شعبۀ دانشگاهی در خارج از کشور

·        میزان دریافت گرنت بین المللی

·        کسب رتبه در بین 100 دانشگاه برتر آسیا  , (Thomson Reuters) (Quacquarelli Symonds)

·        کسب رتبه در بین 500 دانشگاه برتر دنیا  ,(Thomson Reuters)  (Quacquarelli Symonds)

 

وظایف معاونت‌ها و مدیریت‌ها

با در نظر گرفتن اهداف راهبردی فوق و شناسه های بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، خط و مشی‌ها و شرح وظایف مدیریت‌ها و معاونت‌ها در قالب نقشه راه توسعه همکاریهای علمی بین‌المللی دانشگاه به شرح زیر ابلاغ می گردد:

رئیس دانشگاه
 - 
اولویت دادن به امور بین الملل در ساختار برنامه ها و فعالیت های دانشگاه
 - توجه به تخصص و کارآمدی بین المللی مدیران
 - اولویت دادن به تعهد و مشارکت مدیران در بین المللی کردن دانشگاه
دفتر همکاری های علمی  بین المللی
-تهیه طرح ها و پیشنهاد خطی مشی ها و برنامه­‌های مربوط به توسعۀ برنامه‌­های همکاری­های علمی ـ بین المللی دانشگاه
- ایجاد تمهیدات لازم در خصوص معرفی توانمندی های علمی دانشگاه در عرصۀ بین المللی
- تعیین اولویت و سیاست ارتباط با کشورهای حوزۀ اروپا، امریکا ،آسیا وافریقا 
- انجام بررسی­‌های لازم برای شناخت وضعیت دانشگاه­ها ومراکز علمی و تحقیقاتی بین المللی سایر کشورها به منظور تدوین برنامه­‌های همکاری با آنها
- پیگیری حضور فعال دانشگاه در مجامع و شبکه های علمی بین­‌المللی
- تمهید اقدامات لازم در جهت جذابیت بیشتر دانشگاه برای استادان و دانشجویان غیر ایرانی
-مطالعۀ وضعیت شاخص­‌های ارتقای دانشگاه در سیستم های بین­‌المللی  و مشارکت در ارتقای رتبۀ علمی دانشگاه در سطح بین‌المللی
- برنامه‌ریزی و فراهم آوری امکانات لازم برای بازدید هیأت‌ها و شخصیت­‌های علمی خارجی به دانشگاه و بازدید از فعالیت­های دانشگاه ودر صورت نیاز  امضای قراردادهای همکاری  علمی- پژوهشی 
- انجام هماهنگی­‌های لازم در خصوص توسعۀ برنامه های آموزشی و پژوهشی بین‌المللی
- دریافت، بررسی و تجزیه و تحلیل گزارش­های هیأت­های اعزامی به کشورهای خارجی و تهیۀ بانک اطلاعاتی از مجموعه ملاقات­ها و بازدیدهای مسئولان دانشگاه واعضای هیأت علمی
- معرفی دوره­‌ها و بورس‌­های خارجی نظیر یونسکو،آیسک،DAAD و سایر موسسات فعال در ایران به استادان ودانشجویان به منظور  گسترش فرصت­ های مطالعاتی و مأموریت ­های پژوهشی
- اطلاع رسانی برون سازمانی به منظور معرفی توانمندی های آموزشی وپژوهشی دانشگاه برای جذب دانشجویان خارجی از طریق شرکت در نمایشگاه های بین المللی، به روز رسانی سایت بین الملل، چاپ بورشور ،کاتالوگ وفیلم های تبلیغاتی
-  تاسیس اداره تشریفات وخدمات بین المللی درحوزه مدیریت همکاری های علمی بین المللی به منظور هماهنگی وبرنامه‌­ریزی وانسجام انجام امور تشریفاتی تمامی فعالیت های بین المللی دانشگاه 
-  تاسیس دبیرخانۀ جوایز بین المللی دانشگاه
-  تاسیس دبیرخانۀ ارتباط با امور ایرانیان خارج از کشور
-   توسعه نشر بین­‌الملل دانشگاه : انتشار سالیانه بورشور وکاتالوگ معرفی توانمندهای دانشگاه به سه زبان فارسی، انگلیسی وعربی

معاونت آموزشی وتحصیلات تکمیلی

- بازنگری برنامه های درسی دانشگاه با رعایت ضوابط و ملاحظات زیر:
     الف) استانداردهای علمی و  صلاحیت های حرفه ای بین المللی
     ب) مشاغل تعریف شدۀ بین المللی

-         تمهید زیرساخت‌­های قانونی و اجرایی برای صدور مدرک و گواهینامه های بین المللی

-         اجرای دوره های مشترک که برخی از قسمت­‌های آن مستلزم ارائه در دانشگاه­‌های خارج از کشور است ( مبادلات دانشجو و استاد و فرصت‌‎های مطالعاتی کوتاه مدت به ویژه در تحصیلات تکمیلی )

-         آماده سازی ظرفیت­های فیزیکی آموزش و بهسازی کلاس­ها و سالن­های اجتماعات بر اساس استانداردهای بین المللی

-         تعریف و اجرای دوره­‌هایی به زبان خارجی در رشته‌­های خاص همچون هنر و معماری ایرانی، اسلام شناسی، شیعه شناسی و ...

-         استفاده از نیروهای علمی و متخصصان ایرانی مقیم خارج کشور برای تدریس

-         جلب همکاری و جذب استادان بین المللی به صورت کوتاه مدت، میان مدت و حق التدریس

-         تعیین حق التدریس و حق­‌الزحمۀ متناسب با تعرفه­‌های بین­المللی برای استادانی که از خارج می‌­آیند و به زبان انگلیسی تدریس می­‌کنند.

-         در نظر گرفتن امتیاز مثبت برای فعالیت­‌های بین المللی در فرایند ترفیع و ارتقای استادان فعال در حوزۀ بین­‌الملل .

-         تمهید مقدمات قانونی و اجرایی برای افزایش واحدهای زبان انگلیسی یا زبان تخصصی در رشته گرایش‌­های مختلف .

-         ارائۀ برنامه­‌های که دانشجویان را با توانایی و مهارت­های فعالیت در عرصۀ بین‌­الملل به ویژه در امور مکاتبات، بازرگانی، ارتباطات، مدیریت وغیره آشنا سازد.

-         تعریف و اجرای دوره های آموزشی الکترونیکی (مجازی) به زبان خارجی  و پذیرش دانشجوی خارجی

-         برگزاری کارگاه‌­های آموزشی و دوره های مشترک بین المللی با همکاری دانشگاه ها و مؤسسات خارج از کشور

-         طراحی برنامه‌­های دانش افزایی برای استادان و کارمندان به منظور تقویت مهارت­ها و آگاهی های لازم برای فعالیت­‌های بین المللی

-         تأکید بر جذب اعضای هیأت علمی با رویکرد بین المللی شامل: آشنایی با زبان انگلیسی ، حضور در مجامع علمی بین‌المللی نظیر کارگاهها، سمینارها و کنفرانس­های بین‌­المللی

-         تدریس برخی از دروس دوره‌های تحصیلات تکمیلی به زبان خارجی

-         برقراری خواهرخواندگی با برخی از دانشگاه­ها و مراکز علمی معتبر بین المللی

-         برندسازی برخی از رشته ها و جذب استاد و دانشجوی خارجی برای حفظ و ارتقای برند

-         عضویت در شبکه های بین المللی نهادهای تضمین کیفیت آموزش عالی (INQAAHE)

-         ترجمۀ برنامه­‌های درسی به زبان­های انگلیسی و عربی و بارگذاری آنها بر روی پرتال دانشگاه

-         برگزاری دوره‌های ویژۀ زبان انگلیسی برای اعضای هیأت علمی

-         الزامی کردن بارگذاری رزومۀ اعضای هیأت علمی به زبان انگلیسی در پرتال دانشگاه

-         تشویق استادانی که دارای صفحه الکترونیکی دو زبانه هستند و طرح درس­ها و انتشارات خود را به دو زبان در آن درج می‌کنند.

معاونت پژوهش و فناوری

* در نظر گرفتن شاخص های بین المللی در رتبه بندی دانشگاه با هدف ایجاد تعهد نسبت به تحقق و نهادینه کردن آن.

* فراهم نمودن بستر مناسب علمی و پژوهشی که در آن دانشجویان و استادان امکان تبادل اندیشه با دانشمندان، اندیشمندان و پژوهشگران در سطح بین المللی داشته باشد.

* تأسیس مراکز مطالعات و پژوهش­های استراتژیک و آمایش جهانی جهت تشخیص ظرفیت­ها و زمینه های مشترک با عنایت به عناصر زیر بنایی، فرهنگی، اجتماعی، خدماتی. این امر می تواند از طرق ذیل تحقق یابد :
-  ایجاد مراکز تحقیق و توسعۀ بین المللی
- شبکه های پژوهشی منطقه ای و بین المللی
- ایجاد وگسترش شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد واحدهای فن­آورانه و نوآورانه در ایجاد پارک های علم و فناوری
- انتشار فعالیت­های پژوهشی بین المللی و به اشتراک گذاشتن این اطلاعات بین اعضای هیأت علمی
- ایجاد آزمایشگاه های با استاندارد ملی و بین المللی
- فراهم نمودن سیستم دستیاران پژوهشی بین المللی به عنوان نقطۀ اتصال فعالیت های بین المللی
- بهره گرفتن از ساز و کارهایی مانند تعریف و انجام پروژه های مشترک، ایجاد فرصت های مطالعاتی و تحقیقاتی، اعطای بورس های پژوهشی، گردهمایی‌های پژوهشی بین الملل، اعطای جوایز مشترک پژوهشی، مجلات پژوهشی بین المللی و ...
- جهت­ گیری  انتشارات بین المللی (به زبان خارجی و دارای ایندکس‌های جهانی)، مجلات و نشریات پژوهشی بین المللی در دانشگاه
- ارزیابی و حمایت مستمر فعالیت های پژوهشی بین المللی اعضای هیأت علمی
- ایجاد پایگاه های اطلاعاتی مشترک در زمینه های پژوهشی برای برقراری ارتباط فعال و مؤثر با سایر دانشگاه های خارجی.
- همکاری مؤثر در طراحی، اجرا و ارزشیابی پروژه های تحقیقاتی بین المللی
- تقویت زیرساخت های دانشگاه برای فعالیت­های پژوهشی بین المللی با استانداردهای  قابل قبول فراتر از حوزۀ ملی
- اعمال سیاست­های تشویقی برای اعضای هیأت علمی که در فعالیت های بین‌­المللی حضور فعال دارند
- ارائه راهکارها برای تسهیل شرکت اعضای هیأت علمی در  فرصت های مطالعاتی، کنفرانس ها و سایر فعالیت های بین المللی 
- کمک به تجاری­سازی محصولات شرکت های زیر مجموعۀ مراکز رشد دانشگاه در عرصۀ بین­ المللی
- پشتیبانی از عضویت دانشگاه در سازمان­های بین المللی، منطقه ای و ملی
- کمک به برقراری ارتباطات علمی الکترونیک دانشگاه های داخلی با دانشگاه های خارج از کشور  در زمینۀ راهنمایی مشترک پایان نامه ها و رساله­‌های دانشجویان. 
- فراهم کردن شرایط مناسب برای به روز رسانی نظام اطلاعات پژوهشی استادان
- ایجاد زیرساخت ارتباطی قوی با دانش آموختگان دانشگاه
- تسهیل دسترسی تمامی اعضای هیأت علمی، ‌دانشجویان و کارکنان دانشگاه به اینترنت پرسرعت و شبکۀ علمی کشور.
- ایجاد ساختار برای برگزاری دوره های مجازی بین المللی
- عضویت در شبکه­‌های پژوهشی منطقه‌ای و بین المللی (پایگاه­های اطلاعاتی ـ ایجاد شبکه های داخلی بین دانشکده ها برای برقراری سریع­تر اطلاعات

معاونت اداری مالی 

- به کارگیری نیروی انسانی مناسب و متخصص در قالب ضوابط و شرایط موجود در مدیریت همکاری های علمی بین المللی دانشگاه

- تدوین راهکارهای مناسب برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بین المللی و برنامه‌­ریزی جهت  کسب حداقل 5 درصد از درآمدهای دانشگاه از محل فعالیت های بین المللی دانشگاه

- تامین منابع مالی فعالیت های بین المللی مصوب دانشگاه از محل درآمدهای مربوط

- توانمند سازی کارکنان با برگزاری دوره های آموزشی بین المللی از جمله زبانهای خارجی، فناوری اطلاعات و...

- تاکید برای جذب و توانمند سازی نیروی انسانی دانشگاه طبق شاخص های بین المللی

- تاکید بر تجهیز محیط آموزشی با شاخص های بین المللی

- تشویق نیروی انسانی به انجام فعالیت های بین المللی در حیطۀ وظایف خودشان

- نصب تابلوهای راهنما به زبان خارجی( ترجیحا انگلیسی)

- تهیه و آماده سازی سوییت مناسب جهت اسکان مهمانان واستادان خارجی

معاونت دانشجویی

- عضویت در سازمان بین المللی تبادل دانشجو برای دوره های تخصصی (آیسته) به منظور ارتقای علمی و فنی دانشجویان و آشنایی با ویژگی های فرهنگی دیگر کشورها

- ارائۀ راهکارهای تشویقی ویژۀ دانشجویان ممتاز و استعدادهای درخشان و المپیادهای علمی و ورزشی و استفاده از این مؤلفه در ارتقای رتبۀ دانشگاه

- تغییر ساختار امکانات رفاهی، بهداشتی و غذایی متناسب با نیازهای دانشجویان غیرایرانی

- تدوین قوانین و شیوه نامه‌­های مرتبط با دانشجویان خارجی و قراردادن در پرتال انگلیسی

- تجهیز خوابگاه ها متناسب بانیازهای دانشجویان خارجی

- آموزش کارشناسان رابط برگزیده برای برقراری ارتباط زبانی با دانشجویان غیرایرانی

- ایجاد زمینۀ مناسب برای معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی در بین دانشجویان

- برگزاری جشن‌ها و برنامه‌های فرهنگی نظیر روز ملی کشورها ونمایشگاه های فرهنگی به منظور آشنایی دانشجویان با فرهنگ کشورهای مختلف

- تقویت برگزاری جشن­های فارغ التحصیلی دانشجویان غیرایرانی

- ایجاد بانک اطلاعاتی دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه بناب مقیم خارج از کشور

- تشکیل و تقویت کانون دانشجویان غیر ایرانی
 

معاونت فرهنگی - اجتماعی
        - تلاش برای معرفی فرهنگ غنی ایرانی اسلامی در دانشگاه با توجه با مؤلفه‌­های بین المللی

        - ارتباط و تعامل فرهنگی با دانشگاه‌های کشورهای مختلف از طریق اعزام دانشجویان و استادان به دانشگاه‌های کشورهای خارجی به منظور پیشبرد سیاست­های فرهنگی ایران اسلامی

        - شناسایی و جذب دانشجویان خارجی علاقه­‌مند به فرهنگ اسلامی- ایرانی

        - ترویج زبان فارسی در کشورهای مورد تفاهم

 

دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه موظف است هر شش ماه یکبار گزارش عملکرد هر یک از معاونت‌ها و مدیریت‌ها را در خصوص اجرای این نقشه راه جمع بندی و به ریاست دانشگاه ارائه نماید.